Aktiviteter og læring

Dagplejen Oscar

 

Aktiviteter

Jeg bruger haven stort set dagligt, da jeg ved, at børn udvikler sig bedre fysisk, mentalt og socialt, når de færdes i naturen. Derfor skal naturens positive påvirkning starte så tidlig som muligt i barnets liv. Kroppen og hjernen udvikler sig med rivende hast i de allerførste leveår og når barnets færdes udenfor i naturen, så stimuleres alle sanser optimalt.

 

Vi leger også indenfor, men jeg har fokus på masser af lege og oplevelses muligheder udenfor.

 

Vi har både legeplads m gynger, rutsjebane, sandkasse og fliser til boldlege og leg med de små cykler og scootere. Der er vippe, dukkevogne og dukker, samt trillebør og græsslåmaskine i børnestørrelse. Der er græsplæne, køkkenhave og dyr som kaniner og høns. Alt sammen fordi børnene skal have optimale muligheder for gode, sjove og sunde og lærende oplevelser.

 

Hønsene går frit omkring i haven, så børnene får et naturligt forhold til dem. Vi fodrer både hønsene og kaninen dagligt og samler æg ind.

 

Vi lærer en masse om “fra jord til bord og tilbage igen”. Vi har fokus på haven, jord, grøntsager og kompost. dvs. vi giver tilbage, hvad vi har taget. Vi klargør jorden, vi sår og planter, luger og vander og høster.

 

Vi lærer om vejret og årstiderne. Det kommer helt af sig selv fordi vi er ude hver dag. Vi tager blomster med ind i vaser og krukker. Vi sår karse indendørs og ærteblomster mm udenfor om foråret.

 

Musik, sang og dans hører med til dagsrytmen. Vi synger sange med fagter til, så børnene kan være med helt fra før, de får sprog.

 

Kreativiteten hos børnene stimuleres ved dagligt at lave noget i sandkassen med sand, vand, blade, grene osv. Vi bager boller og småkager, hvor børnene får lov at ælte længe i dejen. Vi laver juledekorationer, fuglemad, tegner og maler.

 

Børnene sover i barnevogne udenfor under halvtag. De er placeret, så de ikke vækker hinanden, og kan derfor få den søvn, de hver især har brug for. I skal kun medbringe en dyne og evt. barnevognssele.

Læring

Vi har fokus på almindelig hygiejne. Børnene lærer at vaske hænder før hvert måltid og efter vi har været ude. Jeg spritter mine egne hænder ofte og altid efter bleskift og når næserne er blevet tørret af.

 

Børnene lærer at spise m gaffel fra omk 12-13 mdr. Hvert barn har kop og tallerken i samme farve, så hvert barn har sin egen farve. Så ved bordet taler vi helt naturligt om farverne: ”Hvem har den røde kop?”

 

De lærer at kravle baglæns ned af trappen udenfor, så de hurtigt bliver ”trappe-sikre”.

 

Børnene lærer at tage deres overtøj af og på efterhånden, og de lærer at lægge deres tøj og sko på plads, som noget naturligt, ligesom de også bærer deres bleer ud, når de er blevet skiftet. Herved føler de, at de kan bidrage med ”rigtigt” arbejde, og derved vokser deres selvværd.